Wat houd je gezond?

​Wat houd je gezond?

Dit is een vraag waar iedereen mee te maken heeft. Het gaat hier om het geestelijke en lichamelijke gezondheid. Als je niet lekker in je vel zit, heb je al stukken minder zin om iets aan activiteiten te doen. Dus er moet een soort van balans zijn tussen je geestelijke gezondheid of gesteldheid en je lichamelijke gezondheid. Zoals de meeste mensen weet je wel wat het kan doen als je stress hebt. Dit kan zijn als je examen moet doen of je hebt een nieuwe ontmoeting, sollicitatie of een medisch onderzoek waar je tegenop ziet. Al dit soort dingen levert je stress op en geeft zijn weerslag terug op je lichaam. Als je te lang in een stressvolle situatie verkeerd kan je lichamelijke klachten krijgen. Als er niets aan de situatie gedaan zal worden om het te verbeteren zullen de lichamelijke klachten erger worden en kom je in een soort cirkel te zitten waar je niet eenvoudig uit komt.

We hebben een aantal tips waar je misschien wat aan kan hebben om niet in de oneindige cirkel terecht te komen. Het zijn tips die simpel toe te passen zijn in je dagelijkse leven, niet allemaal zijn ze voor jou van toepassing. Het kunnen tips of weetjes zijn over voeding, dieet, geestelijke gezondheid, beweging en ga zo maar door. 

rondjes

Houd je geest scherp!

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat er verband bestaat tussen een mentale uitdaging activiteiten en ​het verminderen van Alzheimer. Dus nooit stoppen met leren, laat je hersens altijd proberen te laten 'werken'

Er zijn een aantal eenvoudige manieren om je geest te oefenen. Bijvoorbeeld, neem eens een andere route naar de winkel of naar het werk. Poets je tanden met je andere hand, die je normaal gesproken niet gebruikt. Blijf lezen, daag ook daarmee jezelf uit. Lees ander soorten boeken of tijdschriften. Blijf nieuwsgierig. Los puzzels op, speel puzzelspelletjes of strategie spellen. Je kan ook leren een instrument te bespelen. Al deze activiteiten zullen je geheugen versterken en verbeteren. ​

Leer je emoties begrijpen

Het is belangrijk om bewust te zijn van wat je voelt. Wanneer je in contact staat met je emoties zul je meer in staat zijn om je inleving van emoties van anderen meer herkennen. Het kennen van jezelf is een belangrijk onderdeel van een goede geestelijke gezondheid. Het is belangrijk om te weten wat je ongelukkig maakt, maar ook wat je gelukkiger maakt. Zodat jezelf hier op kan reageren met het weglaten van de negatieve invloeden zodat je daardoor jezelf beter zal voelen. Je omringen van goede energie zal je leven positief beïnvloeden zodat je geestelijk sterker bent en blijft. Daardoor zal je geestelijke gesteldheid ook een positieve invloed hebben op je gezondheid. Leer hoe je om moet gaan met emotionele pijn en indien mogelijk met emotionele mishandeling. Praat hiervoor eventueel met een therapeut of iemand die u kan helpen het een plaats te geven in je leven. Het onderdrukken van je gevoelens zal je mentale toestand onstabiel kunnen maken. Dus opkroppen is niet verstandig.

positief-denken

Gezonde eetgewoonten

Vermijd zoveel mogelijk diëten, ze zijn vaak ongelofelijk ongezond. ​Om alle essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen moet je een zo veel mogelijk uitgebalanceerd dieet eten. Uitgebalanceerd eten met inbegrip van zuivel, granen, eiwitten, fruit, groenten en ook vet. Ook vet inderdaad, omdat je lichaam ook vet nodig heeft om te blijven functioneren.

Het eten van zeer gevarieerde voeding zal helpen dat je genoeg vitaminen, mineralen, oliën en enzymen binnen krijgt zodat je lichaam goed blijft functioneren. Door gezond en gevarieerd te eten zal je een gezond hart, gezonde hersenen en een volledige functioneel immuumsysteem blijven houden. Uitgesloten zijn natuurlijk de kwaaltjes en ziektes die van deze tijd zijn, omdat ons milieu nu eenmaal veranderd is. Maar het is wel zo dat je zelf veel kan bijdragen aan je gezondheid met gevarieerde voeding.

mandje gezond

Vermijd de Crash diëten zoals 'Het ziekenhuisdieet'. We nemen het ziekenhuisdieet als voorbeeld uit een van de vele crash diëten die er zijn omdat het een grote impact zal hebben op je lichaam. Wat een crash dieet doet is het beperken van je calorie inname en daarbij eenzijdige voeding waaruit je niet genoeg essentiële voedingsstoffen krijgt om je lichaam gezond te houden. Je gaat van 2000-2500 calorieën naar 800-1000 calorieën wat al snel zal lijden tot gewichtsverlies.  Dit is ook waarom je een crashdieet volgt uiteindelijk, alleen is het niet een gezonde en verantwoorde manier om af te vallen. Het zal je lichaam ontnemen van belangrijke voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om optimaal te blijven functioneren. Het is roofbouw op je lichaam, je krijgt verschillende klachten omdat je de voeding van je lichaam beperkt zal je zwakker worden, misselijk en nog meer van dat soort klachten. Je zal doordat je lichamelijk zwakker zal worden ook geestelijk niet lekker in je vel gaan zitten.

Dit is niet waar je eigenlijk voor kiest? Je wil afvallen maar wel op een gezonde en verantwoorde manier en op een manier dat je lichamelijk geen beperkingen krijgt zodat je optimaal kan blijven functioneren.

Een aanrader wat je kan helpen als zijnde ziekenhuisdieet vervanger is het afslank receptenboek. Hierin staan goede gezonde tips om balans te vinden in je eetpatroon en helpt je snel en gezond af te vallen.

​Om gewicht te verliezen moet je meer calorieën verbranden dan je verbruikt. Dit klinkt heel simpel, maar er komt soms toch wel meer bij kijken. Vermijd snoep en zoutjes dit zijn de verkeerde tussendoortjes, waarschijnlijk ben je daar zelf al van bewust. Sla geen maaltijden over. Probeer zoveel mogelijk gezond te eten, veel vezels, fruit en groente.

schijf van vijf

​Volgens de schijf krijg je voldoende essentiële voeding binnen om gezond te blijven en op die manier is het mogelijk om evenwicht te vinden in je dagelijkse eetpatroon.

Neem eens een kijkje bij de schijf van vijf om voor jezelf te kijken of je genoeg goede voeding binnen krijgt volgens de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Schijf van vijf van het voedingscentrum​ (afbeelding van voedingscentrum)

Als je eetpatroon aanpast probeer dan niet drastische stappen te nemen wat roofbouw kan of zal plegen op je lichaam. Hier zal je altijd weer een prijs moeten betalen. Het kan er ook voor zorgen dat je juist aan zal komen nadat je een dieet hebt gevolgd zoals een crashdieet. Ga verstandig om met het aanpassen van je dieet of eetpatroon, zodat je lichaam er aan kan wennen.

Drink genoeg water

Zoals je waarschijnlijk weet is water goed voor je en daarom is het advies ook om gemiddeld 2 liter per dag water te drinken. Lekker fris helder water. Water zuivert je lichaam, zorgt voor een goede vochthuishouding van je lichaam en kan je helpen met afvallen. Dit omdat je als je water drinkt je een voller gevoel krijgt en dan minder trek hebt. Water zorgt er voor dat je metabolische afvalstoffen worden afgevoerd. Dit zijn maar een aantal voordelen van water er zijn nog tal van voordelen te noemen wat water voor je lichaam doet.

Dus drink genoeg water!

Gezonde gewoontes

​We hebben nu nog maar een klein kiertje van de doos opengedaan die laat zien wat je allemaal voor jezelf kan doen om gezond en fit te blijven. Het is een feit dat je het zelf altijd moet willen en uiteindelijk doen. Er zijn tal van mogelijkheden die je kunnen lichamelijk gezond en geestelijk gezond te blijven. Positief in het leven staan is een goede start en daar bereik je al heel veel mee.

Gezond afvallen als je van plan bent om af te vallen is makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je goed ​je balans kan maken tussen gezonde voeding en verkeerde snacks of voeding dan heb je al snel veel gewonnen. Eten op de juiste tijden en geen maaltijden overslaan, niet te veel eten en ga zo maar door. Eigenlijk weten we het allemaal wel, maar het is nu eenmaal moeilijker om het in praktijk uit te voeren. Als je eenmaal begonnen met een ander eetpatroon zal je snel resultaat merken.

Daarbij is het op gewicht blijven niet het enige wat je gezond zal houden. Je geestelijke gesteldheid is ook belangrijk. Houd jezelf bezig met leuke dingen, leuke gezellige afleiding van je dagelijkse sleur en je zal zien dat daar ook balans belangrijk is. Zet tegen minder leuke ervaringen de leuke ervaringen en je zal al snel zien dat het soms, bepaalde situaties zijn natuurlijk niet licht tegenover andere te zetten. Balans in je geest en lichamelijke gezondheid dat is wat jou leven prettige of juist minder prettige zal maken. ​

balans